Beeldig geluid / luide beelden

Twee ondernemersportretten

Elk zichzelf respecterend artiest brengt zijn werk uit op vinyl. En als festival word je geacht het publiek te verrassen met een flinke show en dito podia. En laten nu zowel het vinyl als het stage design te vinden zijn op Strijp‑S. We gingen op bezoek bij 250K en Velvet Music.


Tekst Sabine te BraakeFoto Diewke van den Heuvel

250k

Weet je nog, vorig jaar? Dat enorme podium van de The Flying Dutch op het Ketelhuisplein? Alles wat je zag tijdens dit gigantische evenement werd ontworpen in het Klokgebouw. Sinds 2009 huizen daar de designers van 250K. Maar niet lang meer. Binnenkort gaan ze naar hun nieuwe pand op Strijp‑T. Een gesprek met Sander Reneman, Carlo Ruijgers en Kevin Walenciak.

 

De drie eigenaren van 250K zijn niet vaak meer samen op kantoor te vinden. Voor hun opdrachtgevers, o.a. Armin van Buuren, reizen ze tegenwoordig de hele wereld over. Sander: “Het balletje ging ooit rollen toen we samen met een aantal andere jongens in het vj‑collectief Eyesupply zaten. Wat een dj met muziek doet, maar dan met beeld. Op een gegeven moment vonden we dat we het serieuzer moesten aanpakken. Er zat veel meer in.” Kevin: “We kregen toen ook de kans om de eindshow van Extrema Outdoor te doen. Dat viel allemaal samen. 250K was ons eerste budget, daar komt onze naam vandaan.”

Foto artikel

Klokgebouw

Carlo: “We hadden net onze baan opgezegd en zijn in het diepe gesprongen, midden in de crisis. Het bedrijf liep gelijk, mede omdat ons aanbod heel breed is. We hadden dus een goede werkruimte nodig.” Sander: “Oorspronkelijk zou dit deel van het Klokgebouw een muziekvleugel worden. We zijn gestart in het deel waar nu het Blue Collar Hotel zit en daarna dus hier naar de derde verdieping gegaan. De verhuizing deden we met karretjes in de avonden en zelfs ‘s nachts.” Carlo: “De twee ruimtes werden al snel te klein en we hebben er steeds meer ruimtes bij getrokken. Toch krijg je hier minder van elkaar mee doordat elke afdeling in zijn eigen ruimte zit. Op Strijp‑T hebben we straks een open werkvloer van 450 vierkante meter. Daar kijken we enorm naar uit. Momenteel wordt het verbouwd. We zijn toe aan nieuwe energie voor het bedrijf zelf.”

Uit het zicht

Kevin: “Het is best wel uniek dat wij hier in Eindhoven zitten. De hele scene bevindt zich toch in de Randstad. We hebben hier op Strijp‑S ons eigen ding kunnen doen, uit het zicht van de concurrentie.” Sander: “In Nederland doet de naam Eindhoven wel wat. Mensen associëren het inmiddels met innovatie. Het past bij ons bedrijf en het is toch een stuk sexyer dan achteraf op een industrieterrein in de Randstad iets huren. Het is fijn dat er hier tegenwoordig meer voorzieningen zijn zodat we onze gasten ook mee kunnen nemen voor een lunch. En dat blijven we doen, want na de verhuizing zitten we nog steeds heel dicht bij Strijp‑S.”


"We hebben hier op Strijp‑S ons eigen ding kunnen doen, uit het zicht van de concurrentie."

Velvet Music

Velvet Music, nieuwkomer in de Urban Shopper, koos begin dit jaar er heel bewust voor zich te vestigen op Strijp‑S. De platenzaak is klein van stuk en groots in zijn aanbod. Tel daar het enthousiasme voor muziek en platen van storemanager Remco Moonen‑Emmerink bij op en je hebt een nieuwe hotspot te pakken.

 

“De Urban Shopper zocht naar nieuwe winkels om het aanbod te verbreden. Ik wilde wel een platenzaak beginnen, maar in mijn eentje zou dat best lastig zijn. Arend van Maaren van Velvet Breda had wel zin om een tweede winkel te openen. Er waren twee units vrij en verschillende winkels maakten kans. Mede doordat een platenzaak publiek trekt, zijn wij het geworden. 25 maart dit jaar ging Velvet Eindhoven open.”

 

 

Veel jonge mensen

“De Urban Shopper zocht naar nieuwe winkels om het aanbod te verbreden. Ik wilde wel een platenzaak beginnen, maar in mijn eentje zou dat best lastig zijn. Arend van Maaren van Velvet Breda had wel zin om een tweede winkel te openen. Er waren twee units vrij en verschillende winkels maakten kans. Mede doordat een platenzaak publiek trekt, zijn wij het geworden. 25 maart dit jaar ging Velvet Eindhoven open.”

 

Foto artikel

Lokaal talent

“Ik weet goed wat er hier in Eindhoven aan bands geprogrammeerd wordt, dus daar let ik ook op bij mijn aanbod. Ik zou ook graag gaan samenwerken met PopEi: een instore optreden van een lokaal aanstormend talent bij ons en andersom bijvoorbeeld een pop‑up vinylmarkt bij hen. Muziek die lokaal is uitgebracht kun je niet op iedere straathoek kopen. Zo verkocht ik laatst een single van het Eindhovense Komatsu aan een Australiër. Hij vond de hoes mooi en ik heb de plaat voor hem gedraaid. Hij vond het geweldig.”

 

 

Nieuwe muziek

“Hiervoor deed ik iets compleet anders. Ik heb 10 jaar in de administratie gewerkt. Twee jaar geleden raakte ik in een burn‑out en op den duur wist ik dat ik iets moest gaan doen waar mijn hart ligt. Hier kan ik iedere dag alle platen draaien die ik maar wil. Ik vind niks zo leuk als mensen nieuwe muziek laten horen. Als er bepaalde klanten binnenkomen en ik zet een plaat op, is er een grote kans dat ze die in ieder geval leuk gaan vinden en misschien wel kopen. Daarom komen ze ook terug. We zijn nog niet superbekend in Eindhoven, maar we doen er alles aan om te zorgen dat dat wel gaat gebeuren!”

Share dit artikel:

Verder lezen